Dlaczego trzymamy rzeczy, których nigdy nie używamy?

bałagan, pokój, chaos, nieporządek

Uwaga – poniższy tekst jest tłumaczeniem artykułu autorstwa czasopisma biznesowego wydawanego przez Wharton School z Uniwersytetu Pensylwanii.

Rozejrzyj się wokół siebie w domu. Często znajdujemy przy tym przedmioty zakupione w ostatnim roku, lecz nieużywane. Może to być para butów, zarezerwowana na specjalną okazję, butelka wina przeznaczona na wyjątkową kolację, czy luksusowe ręczniki, które wykładamy tylko dla gości. Profesor marketingu z Wharton, Jonah Berger, współautor badania na temat zakupów nieużywanych przedmiotów, twierdzi, że jeśli dotąd ich nie użyliśmy, prawdopodobnie już nigdy nie użyjemy. Badanie to pokazuje psychologiczne podstawy zbieractwa i jego konsekwencje dla marketerów, którzy chcą, aby konsumenci nie tylko kupowali ich produkty, ale też z nich korzystali.

W rozmowie z blogiem Knowledge at Wharton, Berger omawia wyniki badań. Inspiracją było zwykłe zjawisko: zakupienie przez niego butów na rozmowy kwalifikacyjne, których ostatecznie nigdy więcej nie założył. Zauważył, że nieużywanie rzeczy sprawia, że stają się one wyjątkowe w naszym postrzeganiu.

W jednym z sześciu przeprowadzonych eksperymentów uczestnicy wyobrażali sobie posiadanie butelki wina pinot noir. Połowie z nich sugerowano, aby wyobrażali sobie rezygnację z jej użycia na kolacji. Ci, którzy to zrobili, byli bardziej skłonni zrezygnować z użycia wina w przyszłości, przypisując mu specjalną wartość.

Berger i jego współautor nazwali to „spiralą wyjątkowości”. Zwykły przedmiot, przez rezygnację z jego jednorazowego użycia, zaczyna być postrzegany jako bardziej wyjątkowy. To prowadzi do jeszcze większej rezygnacji z użycia i tym samym jeszcze większej wyjątkowości.

Marketerzy mogą wykorzystać tę wiedzę, tworząc produkty związane z konkretnymi okazjami lub zachęcając do ich szybkiego wykorzystania po zakupie. Dzięki temu konsument może uniknąć błędów w podejmowaniu decyzji i lepiej wykorzystać wartość zakupionych rzeczy.

Berger podkreśla, że zrozumienie tego procesu może pomóc marketerom w kreowaniu bardziej wartościowych doświadczeń dla konsumentów, przekształcając zwykłe produkty w coś wyjątkowego.

Źródło: Knowledge at Wharton

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *