Inwestowanie w Lego jest bardziej dochodowe niż złoto

inwestowanie, biznes

Według badania rosyjskich naukowców, inwestowanie w klocki Lego jest bardziej dochodowe niż złoto, sztuka i wino.

Okazało się, że rynek używanych klocków Lego zyskuje na wartości 11% rocznie, co według firmy jest szybszą i lepszą stopą zwrotu niż złoto, akcje, obligacje, znaczki i wino.

Naukowcy z Państwowego Uniwersytetu Badawczego Wyższej Szkoły Ekonomicznej (HSE) w Rosji stwierdzili, że inwestowanie w „bardziej nietypowe towary, których zakup może wydawać się mniej poważny”, takie jak zestawy Lego, lalki Barbie, minifigurki superbohaterów lub modele samochodów i pociągów, może przynieść lukratywne zyski.

– Jesteśmy przyzwyczajeni do myślenia, że ludzie kupują takie przedmioty jak biżuteria, antyki czy dzieła sztuki jako inwestycję – powiedziała Wiktoria Dobrinskaja, profesor nadzwyczajny na Wydziale Nauk Ekonomicznych. – Istnieją jednak inne opcje, takie jak zabawki kolekcjonerskie. Na wtórnym rynku klocków Lego zawierane są dziesiątki tysięcy transakcji. Nawet biorąc pod uwagę niskie ceny większości zestawów, jest to ogromny rynek, który nie jest dobrze znany tradycyjnym inwestorom.

Do najdroższych zestawów należą Sokół Millennium, Gwiazda Śmierci II i Imperialny Gwiezdny Niszczyciel z Gwiezdnych Wojen, a także Taj Mahal.

W badaniu, w którym przeanalizowano ceny 2322 zestawów Lego w latach 1987-2015, stwierdzono, że czynniki takie jak ograniczona seria produkcyjna, kolekcjonerskie edycje specjalne i niedobór na rynku wtórnym znacznie podniosły ceny na przestrzeni lat. Pod uwagę wzięto tylko sprzedaż nowych, nieotwartych zestawów.

– Zestawy wyprodukowane 20-30 lat temu wywołują nostalgię wśród fanów Lego, a ich ceny sięgają zenitu – powiedziała Dobrinskaja. – Ale pomimo ogólnie wysokiej rentowności zestawów Lego na rynku wtórnym, nie wszystkie z nich są równie udane. Trzeba być prawdziwym fanem Lego, aby zrozumieć niuanse rynku i dostrzec potencjał inwestycyjny w konkretnym zestawie.

W 2021 roku Lego, największy na świecie producent zabawek, przyznał swoim 20 tys. pracownikom trzy dodatkowe dni urlopu i specjalne premie po zaraportowaniu rekordowego roku przychodów i zysków, gdy sprzedaż wzrosła podczas obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa.

Źródło: The Guardian

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *